Jupiter, az ég ura

Magasan áll kora este a Jupiter, mely nyugodt fényével szinte uralja az égboltot. Rászolgált régi elnevezésére (Égúr), a bolygó valóban az “ég ura”.

• CSI: SN Ia – Egyetlen fehér törpe a gyanúsított

A fű zöld, az ég kék, a Föld kering, a Nap korong – a földsúroló meg közelít

Megint eltelt egy hónap, megint elhaladt a közelünkben egy kisbolygó, megint megírta az újság, mi meg azt nem értjük, hogy mikor értik már meg, hogy az űrbéli törmelékek közelítései olyan természetesek, minthogy reggel felkel a Nap.

Segítsen elnevezni a Pluto és a Charon felszínformáit!

Alig négy hónap múlva a Plutóról és holdjairól részletese képeink lesznek – de hogyan nevezzük el a felszínformákat majd?

Csillagok ütközése okozhatta a 17. századi rejtélyes robbanást

Új mikrohullámú és rádiócsillagászati észlelések alapján a nyári Tejútban 1670-ben feltűnt, sokáig nóvaként számon tartott robbanást valójában két csillag összeolvadása okozhatta.

Gliese 581: mégis bolygó, ami annak látszik?

“Hajnal” a Ceresnél

A Dawn-szonda a Ceres körül kering! Űrkutatástörténeti esemény valósult meg azzal, hogy a NASA Dawn űrszondája most pénteken pályára állt a Ceres törpebolygó körül és minden a tervek szerint és rendben történt.

Vénnek tűnő galaxis a fiatal univerzumban

Az ALMA mikrohullámú antennarendszer és az ESO VLT távcsőegyüttesének mérései szerint az egyik legtávolabbi, és így szükségszerűen nagyon fiatal galaxis úgy néz ki, mint a jóval közelebbi, idősebb csillagvárosok.

Viharos múltja volt az Andromeda-ködnek

A korong különböző csillagpopulációinak részletes vizsgálata alapján az Andromeda-köd kicsi galaxisokkal történő múltbeli összeolvadása valószínűleg sokkal viharosabb körülmények között zajlott, mint a Tejútrendszer esetében.

Új törpegalaxist találtak a Lokális Csoportban

Orosz és amerikai kutatók a Tejútrendszert és az Androméda-ködöt is magába foglaló ún. Lokális Csoport újabb tagját fedezték fel. Az izolált törpegalaxis körülbelül 7 millió fényév távolságban helyezkedik el.

Heves metánviharok tájolhatják a Titan homokdűnéit

Egy új eredmény szerint a Titan sűrű légkörében nagy magasságban keleti irányban fújó metánszelek okozhatják a hold homokdűnéinek szintén keleti irányultságát, amit eddig még nem sikerült kielégítően megmagyarázni.

Magyar felfedezés segíthet a világegyetem a titokzatos “hideg foltjának” megértésében

2004-ben a csillagászok a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzásban a vártnál jóval hidegebb területet fedeztek fel, melynek létezésére egészen mostanáig nem tudtak kielégítő magyarázatot adni. Egy magyarok által vezetett kutatócsoport most meggyőző elmélettel állt elő.

Világosodik a sötét anyag?

Egy ütköző galaxiscsoportban először bukkantak olyan nyomra, amely arra utal, hogy az ún. sötét anyag nem csak gravitációsan hat kölcsön önmagával, hanem valamilyen egyéb, egyelőre ismeretlen módon is.

Túl minden határon: Neptunuszon túli kisbolygókat vizsgáltak magyar csillagászok a Keplerrel

Magyar csillagászok – a Kepler-űrtávcső határait feszegetve – először használták az exobolygók kutatására tervezett műszert kisbolygók fényességméréseire. Az első célpontok egyből nagyon távoli, a Neptunuszon túl keringő égitestek voltak, az eredmények pedig demonstrálták a K2 program újszerű kutatási lehetőségeit.

Összetett szerves molekulákat találtak egy születő bolygórendszerben

Az ALMA antennarendszer mérései alapján először találtak összetett, az aminosavak és a fehérjék kialakulása szempontjából is fontos szerves molekulákat egy fiatal csillag körüli protoplanetáris korongban.

Egy százalékot a csillagászatnak is!

Az SZJA 1%-ából származó felajánlások immár hagyományosan egyesületünk legfontosabb és legértékesebb bevételi forrásai közé számítanak, hiszen azt a bizalmat is megmutatják, amivel a csillagászat barátai kitüntetik a Magyar Csillagászati Egyesületet.

Kisbolygó szalad a látómezőben

Szombat este, mielőtt a felhők elérték volna a Mátrát, egy a Holdnál is közelebb haladó, szoba méretű kisbolygót észleltek a Piszkés-tetőn dolgozó csillagászok – észlelési műhelytitkok és egy szép példa a nemzetközi együttműködésre.

Tűzgömb robbant Miskolc térségében

Április 6-án 19:30 táján telehold fényességű tűzgömb robbant Miskolc térségében. A robbanás hangját is lehetett hallani. Várjuk a szemtanúk beszámolóit és különösen azokat a felvételeket (pl. biztonsági kamerák), amelyeken teljes egészében rajta van a villanás. Ugyancsak érdekesek lennének olyan (video)felvételek,

Galaktikus sebességrekord dőlt meg

Az US708 jelű szökevénycsillag 1200 km/s-os sebességgel mozog, ami az ilyen típusú objektumok esetében mért eddigi legnagyobb sebesség a Galaxisban. A csillag végül el is fogja hagyni a Tejútrendszert.

Miben hasonlít Hawaii és a 2004 BL86 földközeli kisbolygó?

A most január végén földközelben járt 2004 BL86 kisbolygó és a Hawaii-szigetek felszíne nagyon hasonlít egymásra, mint az kiderült a földközelség idején végzett infravörös színképi megfigyelések alapján.

Milyen egy bolygó élete, ha négy csillag “neveli”?

Amerikai kutatók két esettanulmány kapcsán vizsgálták a kérdést, hogy vajon milyen gyakorisággal fordulhatnak elő bolygók olyan rendszerekben, amelyekben három vagy akár négy csillag is van.

A Titanon elképzelhető életformát modelleztek

A Cornell University kutatói egy olyan sejtmembránt modelleztek, amely a Szaturnusz legnagyobb holdja, a Titan barátságtalan, -180 °C-os, oxigénmentes környezetének metántengereiben is működőképes lehet.

A nóvarobbanások lehetnek az univerzum legnagyobb lítiumgyárai

A Nova Del 2013 részletes spektroszkópiai vizsgálata alapján japán csillagászok arra a következtetésre jutottak, hogy a nóvarobbanások lehetnek a legnagyobb lítiumgyárak az univerzumban.

A bolygóvadász visszatért: 36 új bolygójelölt a K2-től

A K2 küldetés ott folytatja, ahol a Kepler abbahagyta: három tucat bolygójelöltet azonosítottak az első tudományos kampány adataiból.

Gyönyörű Einstein-gyűrűt rögzített az ALMA

Az ALMA antennarendszer által eddig rögzített legjobb felbontású felvételen egy távoli galaxis képe csodálatos Einstein-gyűrűt formáz egy háromszor közelebbi csillagváros gravitációslencse-hatásának köszönhetően.

Molekuláris nitrogént talált a Rosetta az üstökösénél

Kétatomos nitrogént mutattak ki a Rosetta mérései alapján, amiből közvetve kiderült, hogy a 67P/Churyumov-Gerasimenko-üstökös magja az ősi Naprendszer nagyon alacsony hőmérsékletű tartományában jött létre.

Újabb nagy lépés az SKA megépítése felé

Már tényleg nincs sok hátra az óriási rádiócsillagászati vállalkozás építésének kezdetéig: eldőlt, hogy melyik kontinensen melyik hullámhossztartományban fognak majd észlelni.

Tengernyi vizet veszített el a Mars az évmilliárdok során

Egy új eredmény szerint évmilliárdokkal ezelőtt a vörös bolygó felszínét arányaiban az Atlanti-óceánnál is nagyobb vízfelület borította, amely több vizet tartalmazott, mint a Jeges-tenger.

Videojáték Galaxisunkról

A múlt év végen jelent meg az Elite: Dangerous című videojáték, amelyben a fejlesztők megpróbálták a Tejútrendszert 1:1-ben modellezni. A szoftver 400 milliárd csillagrendszert tartalmaz, amiből 150 ezret a valóságban is létező égitestekről mintáztak.

Rejtélyes kettős fényes folt látszik a Ceres törpebolygón

A Dawn űrszonda legújabb felvételein a Ceres nevezetes fényes foltja kettősnek bizonyult. A bizarr látvány magyarázata egyelőre teljesen bizonytalan.

Okozhat-e tömeges kihalási eseményeket a sötét anyag?

Egy amerikai biológus szerint Naprendszerünk Tejútrendszer fősíkján való áthaladásai közvetlenül és jelentős mértékben hozzájárulhatnak a tömeges kihalási eseményekhez vezető csillagászati és geológiai folyamatokhoz.

Holland-magyar kisbolygó közelít bolygónk felé

Az egy héttel ezelőtt holland-magyar koprodukcióban felfedezett 2015 CA40 jelű földsúroló kisbolygó hétfőn este 2,4 millió km-re halad el bolygónk mellett.