Földközelben a Mars! A Hubble Űrtávcső lélegzetelállító felvétele

Május 30-án került földközelben a Mars bolygó és a Hubble űrtávcső néhány nappal a bolygó oppozíciója, illetve földközelsége előtt csodálatosan szép felvételt készített a vörös bolygóról. Ezekben a hetekben igen “fotogén” a Mars, érdemes távcsővel megfigyelni, illetve asztrofotókat készíteni róla.

Születő bolygók nyomait találták egy fiatal csillag körüli gázkorongban

Egy nemzetköri kutatócsoport két rést talált egy fiatal csillag, a HL Tauri körül lévő gázkorongban, melyek ugyanott találhatók, mint a porban lévő rések. Eszerint a bolygókeletkezés hamarabb indulhat meg, mint eddig gondoltuk.

Egész évben Mars

Május 30-án jut földközelbe a Mars, azonban nem csak ezen az egyetlen estén látható szabad szemmel és távcsöveinkkel, hanem egész év folyamán. Egész évben Mars!

Az ötödik kölcsönhatás nyomára bukkanhattak egy magyar laborban?

Amerikai elméleti fizikusok szerint az MTA debreceni Atommagkutató Intézetében egy radioaktív bomlási kísérlet során megfigyelt anomália a természet ötödik, egyelőre csak sejtett alapvető kölcsönhatásának a nyoma lehet.

Szökőárak is alakíthatták az ősi marsi óceán partvonalát

Egy kutatás szerint két, mintegy 3,4 milliárd évvel ezelőtti becsapódás következtében indult szökőár is jelentős mértékben alakíthatta az ősi marsi óceán partvonalát, és hozzájárulhatott az élet feltételeinek fennmaradásához.

Barna törpévé fogyasztotta kísérőjét a kannibálcsillag

Egy nemzetközi kutatócsoport felfedezett egy halvány kettős rendszert, amelyben az idők folyamán a fehér törpe komponens barna törpévé fogyasztotta a valaha szebb napokat látott kísérőjét.

Magyar kutatók korszakalkotó új égi mechanikai eredménye

Newton és Lagrange kétszáz esztendőnél is régebbi eredményei után először sikerült explicit, egzakt analitikus megoldást találni az égi mechanikai n-test probléma egyik alosztályára az ELTE két kutatójának.

Tombol a szél a legközelebbi fekete lyukak egyike körül

Egy nemzetközi kutatócsoport a 10,4 méteres kanári-szigeteki GTC távcsővel végzett megfigyelések alapján nagy sebességű anyagkiáramlást detektált a V404 Cygni körül, amely a Földhöz legközelebbi fekete lyukak egyike.

Magyar kutatási eredményeket méltat a NASA

Nem túl gyakori, hogy a NASA magyar kutatók munkáját részletező sajtóanyagokat tegyen közzé. Ezúttal az MTA CSFK és ELTE csillagászainak a Kepler- és Herschel-űrtávcsövekkel elért eredményeit tette közzé az amerikai űrügynökség és főoldalán és a JPL honlapján is.

Átvonult a Merkúr a Nap előtt

Az év legérdekesebb, legritkább jelensége volt a május 9-i Merkúr-átvonulás. Csillagászati távcsövek százain figyelhették a bolygó vonulását a bemutatókon megjelent érdeklődők, illetve az észlelő amatőrcsillagászok.

Csillagóriások végzetes robbanásai: új eredmények két közeli szupernóváról

Az amerikai-magyar együttműködésben zajló, részben hazai távcsövek adataira épülő kutatómunka során két, 2013-ban felfedezett szupernóva-robbanással kapcsolatban derültek ki új, izgalmas részletek.

Gravitációs mikrolencsézéssel is keresi a Kepler a bolygókat

Miután az irányítók újra kontrollálják a működését, a legsikeresebb exobolygó-kutató eszköz, a Kepler-űrtávcső a gravitációs mikrolencsézést felhasználva is keresni fogja a Naprendszeren kívüli planétákat.

A Makemake törpebolygónak is van holdja

A Naprendszer peremvidékét fürkészve a Hubble-űrtávcső felfedezte, hogy a Kuiper-öv Pluto utáni legfényesebb objektuma, a Makemake törpebolygó körül is kering egy kicsiny, sötét hold.

Holdi mintákban is kimutatták a közeli szupernóvából származó vasat

A közelünkben körülbelül kétmillió évvel ezelőtt bekövetkezett szupernóva-robbanás nyomait izotópok formájában ma is őrzi az óceánfenéki üledék. Most holdi mintákban is azonosították ezeket a vasizotópokat.

Újabb gigász: 17 milliárd naptömegű fekete lyuk a “szomszédban”

A jelenlegi rekordernél alig kisebb, körülbelül 17 milliárd naptömegű fekete lyukat azonosítottak tőlünk mintegy 200 millió fényévre, az NGC 1600 katalógusjelű galaxis centrumában.

Nap-bemutató távcsőre gyűjt az MCSE

Napunk a legközelebbi csillag. Űreszközök egész sora mellett számos földi professzionális obszervatórium is folyamatosan követi jelenségeit. Az utóbbi időben a Nap amatőr szintű megfigyeléséhez szükséges eszközök is egyre könnyebben elérhetővé váltak. A fóliaszűrők, Herschel-prizmák mellett a speciális, H-alfa tartományban működő

Lezajlott a 7. Országos Kulin György Csillagászati Verseny középiskolás döntője

2016. április 2-án és 3-án került megrendezésre a 7. Országos Kulin György Csillagászati Verseny középiskolás döntője, ami egyben az asztrofizikai diákolimpia válogatóversenye is volt.

A Szaturnusz néhány holdja a dinóknál is fiatalabb lehet

Egy új számítógépes szimuláció szerint az óriásbolygó néhány nagy holdja, sőt maga a fenséges gyűrűrendszer is legfeljebb százmillió éves lehet, azaz fiatalabb, mint a krétaidőszak végén kipusztult dinoszauruszok többsége.

Újabb fosszilis meteorit

2011. június 16-án a svédországi, kinnekullei kőbányában dolgozó munkások éppen egy gyenge, ipari minőségű mészkőréteget fejtettek le a legfelső “Glaskarten 3″ nevű rétegről, amikor egy 8×6,5×2 cm-es szürke színű anyagzárványt fedeztek fel.

Merkúr-átvonulás május 9-én

Május 9-én Merkúr-átvonulást figyelhetünk meg hazánk teljes területéről. A jelenséget a Merkúr csekély látszó mérete miatt szabad szemmel nem lehet megfigyelni, csak biztonságos napszűrővel ellátott, legalább 10x-es nagyítású távcsővel.

Bolygó, ami nem is létezhetne?

Az utóbbi hónapokban több tanulmány is napvilágot látott, amelyek szerint létezhet egy kilencedik nagybolygó is a Naprendszerben. Nem világos azonban, hogy az miként kerülhetett a Naptól óriási távolságban húzódó pályájára.

Először láthatjuk egy foltos csillag felszínét

Első alkalommal sikerült egy foltos csillag felszínét közvetlenül, az interferometria módszerével „lefényképezni”, jelentette be egy magyar taggal is rendelkező nemzetközi kutatócsoport a Nature tudományos folyóiratban.

Gigantikus víztartály-hálózat segíthet megfejteni az Univerzum legnagyobb energiájú titkait

A Mexikóban lévő, speciális kialakítású HAWC detektorrendszer naponta a teljes látszó égbolt mintegy kétharmadát fésüli át az extrém nagy energiájú kozmikus sugárzás forrásaira “vadászva”.

Oda nem illő csillagokat találtak a Tejútrendszer centrumában

Egy nemzetközi kutatócsoport közel ezer RR Lyrae típusú, nagyon öreg csillagot talált a Galaxis központi részének kétezer fényév sugarú környezetében, amelyek másképp mozognak, mint a galaktikus dudor többi objektuma.

Csillagközi porszemcséket fogott a Szaturnusz körül keringő űrszonda

A Szaturnusz rendszerében keringő űrszonda által gyűjtött sok milliónyi porszemcse közül néhányról beigazolódott, hogy a Naprendszeren kívülről származik.

A Hold is segít fenntartani a Föld mágneses terét

Egy új modell szerint a Föld olvadt vasmagjának hűlését a kísérőnk árapályereje által okozott deformációk közben felszabaduló energia is lassítja, ezáltal a Hold hozzájárul a Föld mágneses terének fenntartásához.

Szupernóva-robbanások első pillanatait figyelte meg a Kepler-űrtávcső

A megszakítás nélküli megfigyelések segítségével sikerült elkapni a füstölgő puskacsövet, az éppen beinduló robbanás lökéshullámának kitörését a csillag felszínére.

Gravitációshullám-lovaglás: új kozmológiai sportág

Alig hogy felfedezték a gravitációs hullámokat, az itáliai központú multicég, a Vincenzo Neutrino és Társa máris piacra dobta az amatőrcsillagászok számára kifejlesztett gravitációshullám-távcsövet.

Bizonyíték egy több évtizedes vitában

Egyértelmű bizonyítékot talált egy texasi csillagászok által vezetett kutatócsoport a szupernóva-kutatás egyik régi nagy kérdése kapcsán:  normál társ jelenlétében robbant szupernóvaként egy fehér törpecsillag. A vizsgálatokban egy magyar asztrofizikus is fontos szerepet játszott.