Gömbhalmaz a távolban

Az NGC 3201 jelű gömbhalmaz a Vela (Vitorla) csillagkép területén látható, déli égi vizeken. A népes csillagcsoport hazánkból nem észlelhető, ezért a hét képe robottávcsővel készült.

• Mégis gyakori lehet az erős mágneses tér a csillagokban

Egy nemzetközi kutatócsoport frissen publikált eredményei alapján sokkal több csillag rendelkezhet erős mágneses térrel, mint azt korábban gondoltuk. A felfedezés jelentősen befolyásolhatja a Napnál nagyobb tömegű csillagok fejlődéséről kialakult elméleteket.

Csillagdinoszauruszok és a Naprendszer őstörténete

A Nap születése előtt felrobbant szupernóvák nyomait fedezték fel magyarországi kutatók, meteoritokban rejtőző, különleges izotópok segítségével.

Szupernóva, megrendelésre

Tavaly egyetlen szupernóva négyszereződve tűnt fel az égbolton, és a jelek arra utaltak, hogy egy ötödik kép is felbukkanhat 2016-ig. Felbukkant.

Kulin György csillagászati verseny és diákolimpiai felkészítő szakkörök

2015/16-ban a 7. országos Kulin György csillagászati versenyen mérhetik össze tudásukat a csillagászat iránt érdeklődő általános és középiskolás diákok. Utóbbiak számára országszerte felkészítő szakkörök is indulnak. Cél a diákolimpia!

Charon, Ceres, Csuri: hírek a Naprendszerből

Az idei év a Naprendszer apró égitestjeiről szólt, s bár a szenzációs bejelentések alábbhagytak, a három apró égitestről folyamatosan érkeznek az újabb és újabb eredmények, látványos felvételek.

Legfeljebb másfél milliárd éve alakult ki a Föld belső, szilárd vasmagja

Egy új eredmény szerint a Földnek a mágneses tér létezésében meghatározó szerepet játszó szilárd vasmagja csak 1-1,5 milliárd évvel ezelőtt alakult ki, lassabban, mint azt korábban gondolták.

Ha szeretnél egy hétvégét az ország legnagyobb távcsövei közt tölteni, ha kedveled a színes csillagászati felvételeket, és 14-18 év közötti középiskolás diák vagy, ez a felhívás pont neked szól. Határidő: szeptember 18!

Égi pillangó kel ki a poros bábból

Az ESO VLT távcsőegyüttessel valaha készült legélesebb felvételek feltárják, hogyan kezdődik a folyamat, melynek végeredményeként egy haldokló csillag porából pillangó alakú planetáris köd jön létre.

Gyorshír: Felébredt a Philae!

Néhány nappal azután, hogy sikerült megtalálni a 67P/Churyumov-Gerasimenko-üstökös felszínén az árnyékos mélyedésbe esett, ezért hibernálódott Philae szondát, a kis szerkezet életjelet adott magáról!

Hortobágyi csillagásztábor: meghosszabbított jelentkezési határidő

Ahol a Tejút valóban horizonttól horizontig látszik! Idei ifjúsági táborunkat a Hortobágyi Nemzeti Park Fecskeház erdei házban tartjuk, július 11-16. között, a 14-19 éves korosztály számára a Fény Nemzetközi Évében. Jelentkezési/befizetési határidő: július 5.

Gigantikus víztartály-hálózat segíthet megfejteni az Univerzum legnagyobb energiájú titkait

A Mexikóban lévő, speciális kialakítású HAWC detektorrendszer naponta a teljes látszó égbolt mintegy kétharmadát fésüli át az extrém nagy energiájú kozmikus sugárzás forrásaira “vadászva”.

A Makemake törpebolygónak is van holdja

A Naprendszer peremvidékét fürkészve a Hubble-űrtávcső felfedezte, hogy a Kuiper-öv Pluto utáni legfényesebb objektuma, a Makemake törpebolygó körül is kering egy kicsiny, sötét hold.

Oda nem illő csillagokat találtak a Tejútrendszer centrumában

Egy nemzetközi kutatócsoport közel ezer RR Lyrae típusú, nagyon öreg csillagot talált a Galaxis központi részének kétezer fényév sugarú környezetében, amelyek másképp mozognak, mint a galaktikus dudor többi objektuma.

Csillagközi porszemcséket fogott a Szaturnusz körül keringő űrszonda

A Szaturnusz rendszerében keringő űrszonda által gyűjtött sok milliónyi porszemcse közül néhányról beigazolódott, hogy a Naprendszeren kívülről származik.

Holdi mintákban is kimutatták a közeli szupernóvából származó vasat

A közelünkben körülbelül kétmillió évvel ezelőtt bekövetkezett szupernóva-robbanás nyomait izotópok formájában ma is őrzi az óceánfenéki üledék. Most holdi mintákban is azonosították ezeket a vasizotópokat.

A Hold is segít fenntartani a Föld mágneses terét

Egy új modell szerint a Föld olvadt vasmagjának hűlését a kísérőnk árapályereje által okozott deformációk közben felszabaduló energia is lassítja, ezáltal a Hold hozzájárul a Föld mágneses terének fenntartásához.

Nap-bemutató távcsőre gyűjt az MCSE

Napunk a legközelebbi csillag. Űreszközök egész sora mellett számos földi professzionális obszervatórium is folyamatosan követi jelenségeit. Az utóbbi időben a Nap amatőr szintű megfigyeléséhez szükséges eszközök is egyre könnyebben elérhetővé váltak. A fóliaszűrők, Herschel-prizmák mellett a speciális, H-alfa tartományban működő

Tagokat toboroz a Magyar Csillagászati Egyesület

Kedvezményes ifjúsági és családi tagsággal is várja a Magyar Csillagászati Egyesület a csillagászat és az űrkutatás iránt érdeklődőket. Csatlakozzon Ön is az ország legnagyobb csillagászati közösségéhez!

Újabb gigász: 17 milliárd naptömegű fekete lyuk a “szomszédban”

A jelenlegi rekordernél alig kisebb, körülbelül 17 milliárd naptömegű fekete lyukat azonosítottak tőlünk mintegy 200 millió fényévre, az NGC 1600 katalógusjelű galaxis centrumában.

Lezajlott a 7. Országos Kulin György Csillagászati Verseny középiskolás döntője

2016. április 2-án és 3-án került megrendezésre a 7. Országos Kulin György Csillagászati Verseny középiskolás döntője, ami egyben az asztrofizikai diákolimpia válogatóversenye is volt.

A Szaturnusz néhány holdja a dinóknál is fiatalabb lehet

Egy új számítógépes szimuláció szerint az óriásbolygó néhány nagy holdja, sőt maga a fenséges gyűrűrendszer is legfeljebb százmillió éves lehet, azaz fiatalabb, mint a krétaidőszak végén kipusztult dinoszauruszok többsége.

Újabb fosszilis meteorit

2011. június 16-án a svédországi, kinnekullei kőbányában dolgozó munkások éppen egy gyenge, ipari minőségű mészkőréteget fejtettek le a legfelső “Glaskarten 3″ nevű rétegről, amikor egy 8×6,5×2 cm-es szürke színű anyagzárványt fedeztek fel.

Megmérték a “centenáriumi” szupernagy fekete lyuk forgási periódusát

Két tucatnyi teleszkóp bevonásával egy népes kutatócsoportnak sikerült meghatározni az univerzum legnagyobb tömegű fekete lyukai egyikének forgási periódusát, amely az elméleti maximális érték harmadának adódott.

Káoszba taszította az üstökös a Mars mágneses mezejét

2014. október 14-én a C/2013 A1 jelű, ismertebb nevén Siding Spring üstökös nagyon szorosan megközelítette a Marsot, miközben szinte teljesen szétzilálta a vörös bolygó egyébként is gyenge mágneses terét.

Merre járhat a kilencedik bolygó?

A Cassini űrszonda rádióadatainak felhasználásával francia kutatók meghatározták a Naprendszer egyelőre még csak feltételezett kilencedik bolygója nemrégen előrejelzett pályájának azt az ívét, amelyen a planéta most járhat.

Mérjük meg a Föld kerületét! Iskolák jelentkezését várják Eratoszthenész híres mérésének megismétlésére

A nemzetközi méréssorozatra az idei tavaszi nap-éj egyenlőséget követő napon, március 21-én, hétfőn kerül sor.

Földi kémkedés helyett az Univerzum kutatása: WFIRST, a NASA új űrtávcső-programja

Az “adománytükörből” készülő WFIRST űrteleszkóp a közeli infravörös tartományban, a Hubble-űrtávcsőénél mintegy százszor nagyobb látómezővel kutatja majd az Univerzum titkait.

A gravitációs hullámok detektálása: áttörés a fizikában

Tíz nappal a felfedezés bejelentése után tekintsük át, miért is olyan nagy dolog a téridő hullámainak közvetlen érzékelése!

Szupernóva-robbanások első pillanatait figyelte meg a Kepler-űrtávcső

A megszakítás nélküli megfigyelések segítségével sikerült elkapni a füstölgő puskacsövet, az éppen beinduló robbanás lökéshullámának kitörését a csillag felszínére.

Gravitációshullám-lovaglás: új kozmológiai sportág

Alig hogy felfedezték a gravitációs hullámokat, az itáliai központú multicég, a Vincenzo Neutrino és Társa máris piacra dobta az amatőrcsillagászok számára kifejlesztett gravitációshullám-távcsövet.

Bizonyíték egy több évtizedes vitában

Egyértelmű bizonyítékot talált egy texasi csillagászok által vezetett kutatócsoport a szupernóva-kutatás egyik régi nagy kérdése kapcsán:  normál társ jelenlétében robbant szupernóvaként egy fehér törpecsillag. A vizsgálatokban egy magyar asztrofizikus is fontos szerepet játszott.

Jó hírek a Mars-szondákról

Sikeresen útjára indították az ExoMars elnevezésű ESA/Roszkozmosz szondát és meghosszabbították a NASA Mars missziójának a finanszírozását is – pedig utóbbi még el sem indult a vörös bolygó felé.

Nagyobb és nehezebb: a Pluto távoli testvérét vizsgálták magyar kutatók

Magyar csillagászok a Kepler- és Herschel-űrtávcsövek mérései alapján a Naprendszer harmadik legnagyobb törpebolygójaként azonosították a (225088) 2007 OR10 jelű égitestet.

Életjelek vagy illúzió? Félrevezető biomarkerek azonosítása

Egy új kutatás segít azoknak a biomarkereknek a beazonosításában, amelyek alapján arra következtethetünk, hogy más csillagok körül keringő bolygókon lehetséges-e az élet valamilyen formája.

Újabb rejtély megoldásához közelebb: megtalálták egy gyors rádiókitörés forráshelyét

Egy nemzetközi kutatócsoport a rádió- és az optikai tartományban végzett észlelések alapján azonosította egy ún. gyors rádiókitörés gazdagalaxisát. Az eredmény segíthet az univerzum anyagleltárának pontosításában.

Ötdimenziós fekete lyuk “sértheti” a kozmikus cenzor hipotézist

Egy új, szuperszámítógéppel végzett szimuláció eredménye szerint egy furcsa, gyűrű alakú fekete lyuk sértheti az általános relativitáselmélet törvényeit, de csak akkor, ha univerzumunknak legalább öt dimenziója van.

Extragalaktikus “halálcsillag” egy messzi, messzi galaxisban

Másfél évtizeden keresztül végzett megfigyelések segítségével sikerült alaposan szemügyre venni a Pictor A jelű galaxis központi fekete lyuka által keltett, a Tejútrendszer átmerőjénél háromszor hosszabb részecskenyalábot.

Űrtávcsövek össztűze zúdult a Nereidára

A Neptunusz holdja még a Voyager-2 számára is csak kis folt maradt, de hazai kutatók a Kepler-, Herschel- és Spitzer-űrtávcsövek segítségével most fényt derítettek néhány titkára.